Assalamualaikum pembaca sekalian. Lama xcoret2 kat blog nie. Ada gak yg
tertanya2. Myb ramai yg nak idea business. Bln Sep adalah bulan yg paling
sibuk. Ada training, oversea trip, meeting, discussion dll. So, kurang la dapat
menaip kat blog ni. Tapi yang pasti IDEA
BUSINESS tak pernah kering. Bln 9 jugak adalah bulan rezeki. Dah dapat
completekan car bonus cycle dr Shaklee. Alhamdulillah.
Hari ni saya nak kongsi satu lagi idea business. Benda nie pun bukan
benda yg baru cuma kita jarang dengar. Kat Amerika memang dah berjaya. Idea ni
saya namakan part time maid. Saya pernah nampak orang gantung iklan ni tapi
sangat2 jarang benda ni ada, dan kalau ada pun bukan secara professional. So apa
kata kalau kita jadikan benda ni satu pekerjaan yg professional. Bagaimana?
Okay. Ni idea saya. Mula2 kita tubuhkan satu syarikat. Kita gajikan 2
orang pekerja dan kita sebagai supervisor (amik pengalaman dulu). Pagi2 masuk office lihat job sheet (nie
tempahan semalam). Sebagai permulaan, boleh amik order satu hari 2 rumah sahaja
iaitu sekali pagi dan sekali petang.
Mula kecik2 jangan tamak. Lihat market dulu, build up your company
name, give a good service dll. This is I call learning phase. Kt Bandar ni org
masing2 sibuk. Rumah tu kkdg lintang pukang dibuatnya. Masuk dengan hero2
malaya lagi.. HMmmm.. Bila dah balik kerja masing2 penat. Kalau dapat husband
yg membantu Alhamdulillah (Ehmmm2). Nak
amik pembantu rumah pulak, agen cas melampau2, pembantu rumah lari, kedutaan sekat
kemasukan, tak da privacy dll.
Berbalik kepada idea tadi, Maid ni akan kerja ikut pakej yg kita
tawarkan contohnya pakej A mengandungi
basuh dan sidai baju, lipat kain, sterika baju, cuci tandas, jaga anak,
mengemas dll (anda tentukan sendiri), pakej B lain pulak bidang tugasnya dan
bayarannya pun berbeza2.
Kita amik 2 orang maid untuk buat kerja dalam satu rumah atas beberapa
factor iaitu:
1. Kita ada pakej jaga budak so bila ada budak
susah sikit nak handle sebab budak2 ni remeh sikit. Yelah nak mandikan, bg
makan, pakai baju, melayan kerenah, menangis nk pujuk, mcm2 lah. So bila ada 2
orang, boleh gilir2 seorang jaga seorang buat kerja rumah. (Yg pakej jg budak
ni biasanya org amik kalau emergency sahaja maksudnya pengasuh demam ker, sek
cuti peristiwa ker, dll). Sebab apa? sebab kalau nak guna service ni suruh jg
budak hari2 mahal.
2. Supaya
ada check and balance. Kalau seorang buat kerja tak betul seorang tegur. Kalau
ada nak buat benda tak baik (mencuri , mendera dll) seorang boleh tegur. Nanti
saya kupas isu ni.
3. Mempercepatkan
dan meringankan kerja. Mana tau kena alih kerusi ke, alih almari ke, panjat
tangga ker dll.
Kat Malaysia ni integrity kita masih ditahap yg rendah . So nak buat ni
agak susah sikit pada mula2. Sebab apa? Sebab customer call kita, kita dan wife
g kerja, tinggal anak2 yg masih tak faham apa2 kat rumah dgn org yg tak
dikenali, buat dirompak rumah kita ke…. mana tau (nie adalah tanggapan/halangan
terbesar dlm perniagaan ni). So kita kena remove this barrier. Tapi bila kita
buat dengan betul dan berintegriti insyaallah boleh berjaya…. It’s all about
integrity. U buat sekali benda tak elok, that it tomorrow your business will
gone.
Cmna nak control ni? kat sini lah peranan anda. Ada kena create satu
rule, cari pembantu yg anda betul2 kenal peribadinya (susah sangat benda ni
tapi boleh buat), or myb satu bilik kt rumah tu kena lock dan tak perlu kemas
(contohnya master bedroom), atau boleh buat semakan sebelum dan selepas (dptkan
tandatangan customer selepas dia balik kerja), mcm2 yg anda boleh buat untuk
elak perkara2 negatif ni.
Berapa nak cas? okay saya jangkakan begini. Pukul rata satu rumah RM100
(customer tak akan guna mereka nie
hari2). Cas ni masih relevan. At least seminggu sekali je. Sebulan baru 400.
Masih untung lg customer tu. Dan tabiat org kita masa dia guna pembantu ni dia
akan simpan seminggu punya baju, pinggan, suruh seterika baju seminggu punya
baju dll. Satu hari kita dapat 200 (2 rumah). 30 hari 6 ribu. 1000 byr pembantu
sbln (jd 2 ribu sbb 2 org), tolak lain2 kos dlm 1000 masih untung 3000. Okay tu
baru satu set (2 org). Kalau ada 1000 set? UNTUNG 3 juta ringgit sebulan… 1000 set baru 2000 rumah sehari dengan 2000
pembantu… Saya yakin kalau anda buat betul2 dengan amanah Anda Akan Berjaya..
Cuma ingat bila ia melibatkan integrity amat susah nak dikawal. Mcm2 kerenah
customer, sterika tak cantik la, barang hilang la, tak kemas la, tak cantik la dll.
So anda kena setkan standard, kena buat rule and regulation dll. SUSAH TAPI BOLEH...
So cmna? ada berani? Okay, nie idea sahaja… Saya yakin ada org akan
mulakan idea ni.. Tak percaya? Nanti kita sama2 tengok. Banyak lagi yg saya nak
kongsi… banyak sangat idea business nie…
lain kali ye… Assalamualaikum…
No comments:
Post a Comment