Friday 30 November 2012

OsteMatrix


OsteMatrix™

Vitamin D terdiri daripada kumpulan fat-soluble secosteroids yg berfungsi sebagai penyerap kalsium dan phosphate. Vitamin D yang penting untuk badan manusia adalah ergocalciferol (vitamin D2) dan Cholecalciferol (vitamin D3). Apa yg menarik mengenai vitamin D ni adalah badan kita boleh menghasilkan Vitamin D secara semulajadi iaitu apabila ia terdedah kepada pancaran matahari (daripada kolestrol) dalam kuantiti yg sepatutnya. Maksudnya cmni, apabila kita makan makanan yg berlemak, kolestrol yg ada dlm lemak tersebut akan berkumpul di bawah kulit. Bila matahari kena kulit kita ia akan membakar kolestrol tu dan menghasilkan vitamin D. Selain daripada itu, Vitamin D juga boleh diperolehi daripada ikan seperti salmon, tuna, sardine dan pati ikan kod.

Vitamin D3 diperlukan oleh tubuh badan untuk menyerap kalsium ke dalam tulang dan gigi. Macam mana tu? Okay begini, susu yg kita minum di dalam bentuk cecair tu tidak boleh dengan sendirinya meresap ke dalam tulang. Di sini lah kegunaan vitamin D3, untuk menyerab kalsium yg ada dalam susu yang kita minum dan membawa ia masuk ke dalam tulang.

Satu lagi soalan. Kenapa kita kena makan Supplement sedangkan vitamin D3 ni boleh diperolehi daripada cahaya matahari (ultraviolet (UV))? Mudah sahaja, vitamin D yg dihasilkan daripada matahari cepat hilang sepertimana ia mudah dihasilkan. Lagi satu cahaya matahari yg menembusi tingkap tidak membantu penghasilan vitamin D badan kerana cahaya UV tidak dapat (atau mungkin sangat sedikit) menembusi tingkap. Kulit kita mesti direct contact dengan cahaya matahari baru tubuh boleh menghasilkan Vitamin D. Dan mungkin kita tidak sanggup untuk berjemur di bawah matahari.

Menurut  United States Institute of Medicine (IOM) cadangan pengambilan harian vitamin D3 adalah seperti berikut:

a. 800 IU's: berumur 71 tahun ke atas,
b. 600 IU's: berumur 1 ke 70 tahun
c. 400 IU's: dari lahir ke 12 bulan.
d. 600 IU’s: Wanita mengandung.

Note* IU adalah singkatan kepada International Unit.

Vitamin D3 ini juga boleh diperolehi di dalam bentuk tablet seperti yang dihasilkan oleh Shaklee. Setiap tablet mengandungi 100 IU’s.

Nak order? Call me at 019-4053358 atau isteri saya 019-7062362.

No comments:

Post a Comment