Monday 27 May 2013

KENAPA MANUSIA DIKURNIAKAN AKAL???

Kenapa Allah SWT kurniakan kita akal sedangkan kita ada mata untuk melihat dan telinga untuk mendengar? Bukan kah kita dah boleh dapat jawapan apabila kita melihat di depan mata atau kita dengar dari orang yg kita percaya. Jawapan dari saya mudah sahaja iaitu apa yg kita nampak atau dengar tidak semestinya betul. Itulah gunanya akal untuk kita mentafsir, menilai dan membuat keputusan.

Kenapa saya highlight perkara ni? Dewasa ni banyak yang saya perhatikan apa yg kita share atau post bersifat apa yg kita rasa. Bukannya apa yg fakta kata. Ingatlah apabila kita memperkatakan sesuatu mengenai keburukan orang dan benda tu BENAR, ia dinamakan MENGUMPAT dan apabila ia TIDAK BENAR, itu FITNAH namanya.

Pada saya kedua-dua perkara ini tidak mendatangkan kebaikan dan saya pasti itu bukan ajaran Islam. Oleh itu sekadar berkongsi - gunalah akal yg dikurniakan oleh Allah SWT untuk kita menilai dan mentafsir sesuatu perkara sebelum kita mengambil apa2 keputusan. Apabila kita tidak mengetahui akan kebenaran sesuatu perkara tu, maka adalah lebih baik untuk kita DIAM.

Ingat ye share dan post yg baik2 sahaja. Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment