Wednesday 15 May 2013

KENAPA PEREMPUAN SUKA MEMBEBEL???

Kenapa org perempuan suka membebel? Ingat tak masa kecik2 dulu kita selalu dengar mak kita membebel. Sebatu dah dengar nama kita kena panggil... Kita tak akan tahu kerana kita tak berada di tempat dia. Nak tahu kita kena buat apa yg mak kita buat.

Saya dah tahu jawapannya. Sebenarnya ibu-ibu kita penat buat kerja rumah. Yes, penat. Kalau tak percaya boleh cuba tapi bukan sehari atau seminggu.... paling sedikit pun mesti sebulan (constant). Saya dah buat dan saya tahu betapa penatnya seorang ibu menguruskan rumah tangganya.

Apa yg saya buat? Okey start dari pagi.

- bangun, kejutkan ank sekolah (susah nak suruh bebudak mandi pagi ni), hantar anak ke sekolah.
- balik basuh baju (baju sekolah dan kasut kena berus tangan dulu sbb selalu kotor), basuh pinggan, sapu lantai, sidai baju, kemas rumah sampai tengah hari (atau bercucuk tanam sikit) then ambik anak sekolah.
- balik dari sekolah beli makanan (sbb saya tak masak), suruh anak makan, mandi, pakai baju dan hantar ke sekolah agama.
- balik kemas balik pinggan mangkuk yg anak makan, sapu sampah dan rehat jap (boleh tido jap).
- bangun, angkat kain, lipat kain, ambik anak dari sekolah agama, bawak g taman mainan.
- balik suruh anak mandi, siap2 g surau smbhyg maghrib.
- balik dari surau ajar anak mengaji sampai isyak then bawak g surau lg utk smyg isyak.
- balik smyg isyak, makan, then ajar anak belajar buku2 sekolah pulak sampai kul 1030.
- Habis sahaja belajar, anak pun tido. So saya akan basuh pinggan, sapu rumah then tido.
- Esok repeat the same thing.

- Itu pun saya tak buat beberapa perkara seperti memasak (3 kali sehari), mandikan baby dan jarang amik ank sekolah (sebab saya kerja). Bila ada kesempatan atau saya outstation isteri saya akan buat sendiri.
Baju sekolah, baju KAFA dan baju kerja saya akan gosok pada hari ahad untuk seminggu (senang sikit). So, saya standby baju dan kasut banyak2.

Bayangkan dulu basuh kain guna tangan, memasak guna kayu, paip air pun takda, ambik anak naik basikal dll. Penat kan? Buat kerja rumah ni tak semudah yg disangka.... Penat sangat. Percayalah.

Kekadang suami bila balik kerja terus membebel kat isteri then cakap penat. Sebenarnya buat kerja rumah lagi penat dari kerja kat pejabat ni. So bertimbang rasalah.

Saya dah buat dan saya akan terus buat utk meringankan bebanan isteri saya. Bab memasak ni saya boleh gak cuma my wife masak berkali-kali ganda sedap dr yg saya masak. So kita bahagi2 la kerja rumah tu.

Okay, Selamat Mencuba.

No comments:

Post a Comment