Thursday 30 May 2013

APA ITU BUSINESS


Tidak dinamakan perniagaan apabila kita tidak mengeluarkan modal. Disitulah business itu bermula. Nak jual goreng pisang pun perlukan modal iaitu pisang, minyak, dapur, sewa tapak dll. Itulah asas perniagaan. Dan semestinya di dalam perniagaan mesti ada untung atau rugi. Contohnya peniaga pisang goreng tadi. selepas menggoreng pisang tiba2 hari hujan, so tak ada orang yg beli pisang yg telah digoreng tadi. Nak makan pun dah terlalu kenyang, myb boleh sedekahkan kat orang (alhamdulullah dapat pahala). Tapi di dalam konteks perniagaan penjual tersebut telah mengalami kerugian. Itulah dunia perniagaan sebenar. Tapi sebenarnya kita boleh meminimumkan kerugian tersebut.

Bagaimana? Iaitulah dengan ILMU. Kita mesti ada ilmu untuk berniaga kerana dengan ilmu yg kita ada baru kita boleh berjaya. Ilmu itu kita boleh dapat melalui pembacaan, pendengaran, pertanyaan, pembelajaran dll. Myb kalau pakcik tu ada sedikit inisiatif utk lihat ramalan cuaca dia boleh merencana perniagaannya. Betul tak?

Di dalam perniagaan Shaklee yg saya ceburi, ilmu adalah perkara yg sangat penting kerana produk ini berkaitan kesihatan dan kecantikan. So kita kena rajin membaca, fahami fakta saintifik, pelajari kaedah selok belok perniagaan kerana dengan fakta baru kita boleh yakinkan pengguna, baru kita tahu strategi perniagaan. Bukan mudah sebenarnya nak dapat income seperti sekarang. Tapi insyaallah kalau kita terus berusaha kita akan berjaya.

Saya lihat masih ramai yg memandang sinis MLM kerana berdasarkan kepada inciden2 yg pernah berlaku. Ya saya sangat bersetuju bahawa terdapat beberapa MLM di luar sana yg mengambil jalan mudah utk mennjadi kaya tapi TIDAK SEMUA. Dan sekali lagi ILMU memainkan faktor yg penting kepada anda untuk membuat pilihan terhadap perniagaan yg anda ingin ceburi.

Apa yg saya perhatikan selama ini adalah:

1. Ramai sangat yg ingin berjaya tapi tak ramai yg mahu berusaha. Mula2 mendaftar berkobar2 semangat tapi lepas sebulan produk tidak bergerak terus patah semangat. Ditambah lagi dengan kutukan org2 terdekat terus tutup. Isteri saya memulakan perniagaan dengan bonus RM 20 ringgit je sebulan dan dalam masa setahun baru dapat RM 1000.00 keseluruhan. Tapi dia teruskan juga dan sekarang alhamdulullah, pendapatan bulanan dah 4 angka. Bonus tahunan mencapai 5 angka. Lebih banyak malah berkali-kali ganda dari bonus tahunan saya sebagai seorang jurutera profesional.

2. Malas. Anda perniaga dan semestinya anda kena pasarkan produk. Anda kena kerja. Buat marketing, post, iklan, blog, dll. Imposibble anda tidak buat apa2 tapi nak berjaya. Dan itulah kaedah yg selalu digunakan oleh org yg tidak bertanggung jawab utk menipu anda. Bagi org yg pemalas anda selalu akan kena tipu. Melabur pada tempat yg tidak sepatutnya. Ingat bila berniaga anda MESTI kerja.

3. Strategi. Sebagai org baru di dalam perniagaan, anda memerlukan bimbingan dari org yg telah berjaya. Anda kena belajar selok belok perniagaan dahulu sebelum memulakan perniagaan. Anda kena ada ILMU. Shaklee selalu buat kelas untuk pengedar mengenai produk, khasiat, cara penggunaan dll. Tapi itu masih tak cukup. Sebab tu anda memerlukan upline (pembimbing) untuk mendapatkan khidmat nasihat. Itulah sebabnya my wife buat lagi kelas kalau ada masa kepada downline. Kita nak bagi mereka faham selok belok perniagaan. Boleh dikatakan tiap2 hari ada sahaja downline bertanyakan soalan.

4. Banyak lagi nak kongsi. Myb lain kali ye... Saya nak simpulakan bahawa tak kira apa perniagaan yg anda ingin ceburi, belajarlah dahulu selok belok perniagaan. Hanya dengan ILMU sahaja anda dapat mengelakkan diri daripada ditipu. Dah banyak kawan2 sekeliling saya ditipu dan kebanyakannya di dalam skim pelaburan. So berhati-hatilah. Sebab sikap berhati2 inilah saya dapat mengelak diri saya daripada ditipu. Alhamdulillah.

5. Sekiranya anda berminat untuk BERNIAGA, saya boleh kongsi dengan anda sekadar terdaya. Shaklee hanya bermula dengan modal RM 65.00 sahaja. Kita lahirkan seberapa ramai peniaga islam yang boleh. Kita bangkitkan ekonomi islam. Berjaya atau tidak bukan terletak kepada sesuatu bangsa tetapi di atas apa usaha yg telah kita lakukan. Selamat berniaga....

No comments:

Post a Comment