Friday 31 May 2013

STRATEGI DI DALAM BUSINESS

Assalamualaikum... Hari ni saya nak berkongsi satu tips dalam perniagaan iaitu Strategi. Ingat tak di dalam The Apperentice Asia baru2 ni strategi merupakan key word pertama yg di di ajar. Di dalam perniagaan strategi adalah penentu kejayaan atau kegagalan anda sebagai perniaga.

Terdapat pelbagai startegi yg digunakan untuk menarik pelanggan atau pelabur terhadap produk yg anda tawarkan seperti:

Pertama - Kebanyakan (TIDAK SEMUA) orang suka menunjuk-nunjuk kekayaan yg dimiliki sebagai motivasi kepada orang lain untuk menceburi perniagaan mereka. Ada yg bergambar depan rumah besar, kereta besar, wang yg banyak dll. Dan pecayalah kebanyakkan daripada mereka hanya mereka2 cerita sahaja. Pergi depan rumah orang atau kereta orang dan snap the picture. So anda jangan tertarik dengan fantasi tersebut dan jangan sesekali menggunakan strategi tersebut semata-mata mahu menarik pelanggan atau pelabur. Tapi tidak salah untuk anda berkongsi sedikit kejayaan untuk memotivasikan orang kerana nanti orang akan tanya betul ke boleh berjaya? Cuma JUJURlah dengan apa yg anda perolehi. Anda KERJA dan berusahalah mengikut jalan yg sepatutnya. Jadikan etika perniagaan di dalam Islam sebagai panduan. InsyaAllah anda akan berjaya.

Kedua - Berterus terang dengan produk yg anda tawarkan. Kalau boleh cakap boleh, kalau tak cakap sahaja tidak. Jangan over claim. Shaklee adalah makanan tambahan untuk memenuhi keperluan2 badan. Oleh itu, dia bukan ubat. Ia memberikan kesan jangka panjang dan bukannya makan sehari terus ada kesan. Perhatikan betul2 di dalam facebook, ada yg claim produk boleh turunkan berat badan dalam tempoh seminggu tanpa berdiet. Bg sy tak logik? coz what u take is what u get. So, sebagai pengguna anda luangkan sedikit masa baca testimoni pengguna, baca blog, baca page dan sumber2 yg boleh dipercayai. Buat research sebelum mencuba sama ada untuk menjadi pelanggan atau pengedar. Selain itu, ada juga yg menggunakan konsep menipu kerjaya untuk menarik pelanggan. Contohnya di dalam The Apperentice Asia pertama ada seorang peserta menjual ikan dengan menyatakan dia seorang chef dari Perancis. Sedangkan ia tidak benar. What Mr Tony Fernandes said? Dont cheat. Event seorang yg bukan Islam pun faham konsep jujur. So apabila anda ditawarkan untuk sesuatu produk atau perkhidmatan dan dia menyatakan dia adalah authorised agent.... Check betul betul. Apa2 syarikat pun, siasat no pendaftaran dengan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) terlebih dahulu. Beringat sebelum kena.

Ketiga - Kenali Target Group anda. Anda mesti mengetahui siapa pengguna produk yg anda ingin tawarkan dan kenapa mereka menggunakan produk tersebut. Kebanyakkan pengguna Shaklee terdiri daripada kaum wanita. Saya jangkakan 90% pengguna adalah wanita kerana mereka lebih mengutamakan kesihatan dan kecantikan berbanding kaum lelaki. Atau mengkin mereka lebih terdedah kepada ilmu nutrisi berbanding kaum lelaki. So, masih banyak ruang dan peluang untuk diterokai terutamanya terhadap pengguna lelaki.

Keempat dan seterusnya saya akan sambung lain kali ye.... Selamat berniaga.

No comments:

Post a Comment