Wednesday 3 July 2013

LET'S BE PART OF US



Pernahkah anda melihat iklah Shaklee di telivisyen, radio, billboard atau surat khabar. Pernahkah anda nampak duta produk Shaklee? Tak pernah kan? So macam mana Shaklee boleh menjadi MLM yg terbaik di Malaysia? Sebenarnya itulah the power of facebook, blog, tweeter, you tube and also the power of independent distributor especially women.

Zaman sekarang manusia lebih banyak menghabiskan masa di hadapan komputer atau telefon bimbit. Oleh itu, mereka lebih mudah terdedah dengan iklan yang terdapat di dalam medium2 tersebut. Yuna, Najwa, PSY mula dikenali melalui You tube. Medium yg sama juga kita boleh guna untuk mempromosikan produk kita. Mula2 seorang baca, kemudian share kemudian try makan. Bila ada kesan maka bergosiplah sesama mereka (perempuan lah kebanyakkanya) dan tersebarlah di seantero Malaysia. And that how Shaklee expend their business.

So, iklan merupakan salah satu strategi yg paling penting dalam menentukan kejayaan sesuatu perniagaan. Sebagai peniaga anda perlu memasarkan produk anda. Tak boleh just daftar dan berharap pelanggan cari anda. Buatlah promotion, flyer, blog, facebook, tweeter dan lain2 kaedah untuk memasarkan produk anda. Jangan malu kalau nak berjaya. Anda business man and women. Buat kerja, jangan malas, jangan malu. Malu biar bertempat. Malu kalau makan rasuah, salah guna kuasa, menipu dsbgnya.

Tetapi nak buat iklan ni perlu ada strategi, perlu ada ilmu. Kita kena rajin lihat human behavior, kaji perwatakan dan ketahui apa minat mereka. Terfikirkah anda kenapa petronas buat iklan yg lebih bersifat kemanusiaan berbanding mempromosikan produk mereka semasa hari perayaan. Kenapa ye? Kekadang kita kena lihat di dalam perspektif yg lebih luas dan tidak hanya terkongkong dengan produk kita semata-mata. So selamat berniaga dan mencuba. Be part of us and kita akan ajar cara2 nak buat marketing (kalau nak berniaga) dan free consultancy (kalau nak mencuba produk nie). Kita sharing rezeki dan ilmu yg ada.

No comments:

Post a Comment