Thursday 28 November 2013

UNTUK APA ANDA BEKERJA???

Hari ni saya nak kongsi satu benda yg ramai orang lupa??? Mudah diungkap tapi susah nak dilakukan. Setiap hari kita gi kerja... untuk apa?? untuk duit? untuk besarkan anak2?? untuk nafkah isteri?? untuk bantu negara menjana pendapatan?? untuk orang tua??? untuk beli kereta??? untuk masa depan??? untuk ......apa......???

Ramai orang (tidak semua) meletakkan dunia sebagai objektif dia bekerja. Tapi dia tak sedar yg dia pentingkan dunia.... bagaimana??? Okay begini, apabila bos takda kita curi tulang, makan tak kira masa, sembang berjam2 kat kantin, xbekerja betul-betul, main fb, main game, balik rumah, ponteng kerja, gi shopping, we chat, wassup, kakao talk dan lain2. HALAL kah gaji kita??? 

Bagi saya, apa yg kita dapat adalah rezeki yg haram dan bila kita makan rezeki yg haram, tiada keberkatan dalam hidup kita dan bila takda keberkatan terjadilah rezeki tak cukup2, selalu mengeluh, kereta selalu rosak, duit selalu habis tak tau gi mana, selalu sakit2, suami isteri bergaduh, anak tak tentu hala dan lain2. Tapi benda ni subjektif, kadang2 ujian Allah kadang2 musibah. Anda sorang je yg tau mana satu ujian mana satu musibah. 

Bagi saya, sepatutnya kita bekerja hanya untuk Allah... Kenapa?? sebab bila kita letakkan agama sebagai objektif, maka kita akan sentiasa menjaga batas2 nya. Bagimana tu?? sebab Allah sentiasa ada kat sisi kita. Takda ruang dan peluang kita tidak diperhatikan. Percayalah, setiap benda yg takda keberkatan tu tak da nikmatnya. Bagaimana pula konsep ni?? Okay begini.... saya selau berpesan pada diri saya, 

1. Lena nya tidur tu bukan terletak pada tebalnya tilam tapi pada nyeyaknya tidur (sampai berdengkur). Tidur atas tikar pun boleh berdengkur. Kalau banyak masaalah duit banyak pun tak nyeyak tidur. Makan rasuah lagi tak tenteram. Risau tak tentu pasal. 

2. Enaknya makanan tu, bukan terletak pada mahal harganya tapi pada kepuasannya kita menikmatinya. Makan kat tepi jalan pun sedap jugak. Kalau kaya mana pun tapi diabetis tak guna jugak..

3. Selesanya rumah tu bukan terletak pada luasnya tapi terletak pada tenteramnya rumah tangga. Kalau rumah banglo pun suami isteri tak ceria/selalu gaduh tak guna jugak. Kalau duk rumah pangsa tapi aman je lagi best. 

So, fikir2kanlah..... 

No comments:

Post a Comment